יום שבת, 28 במרץ 2009

מה הן מחצבות? + תכנון ניסוי

מה הן מחצבות?
מחצבות משמשות להפקת חומרי גלם (חצץ, חול, חרסית וכו') החיוניים לפעולות בינוי ופיתוח. הפקת חומרי הגלם מתבצעת ע"י פעולות קידוח ופיצוץ המפוררים את סלע האם ומעבירים אותו דרך סדרת מגרסות ונפות עד קבלת אבן בגודל הרצוי לפי השימושים הנדרשים.
גודלן של המחצבות נע בין דונמים בודדים למאות דונמים. השפעתן הסביבתית של המחצבות הינה גדולה ביותר ונובעת מהפעולות המתבצעות בשטחן (למשל זיהום אוויר הנובע משימוש נרחב במשאיות והיווצרות ענני אבק במהלך הכרייה) כמו גם מהפגיעה הנופית הבולטת לעין. מלבד המחצבות הפעילות, פזורות בארץ עוד מאות מחצבות נטושות שטרם שוקמו ומהוות פצעים בנופי הארץ.
ענף החציבה מספק לא פחות מ– 40 מיליון טון חומרי גלם בשנה הבאים לענות על צרכי הפיתוח הגוברים. צרכים אלה מצריכים הגדלת עתודות החציבה הקיימות על חשבון שטחים בתוליים. הדרך המועדפת להתמודד עם היקף החציבה הגדול לצרכי המשק היא ייעול שיטות החציבה ומציאת תחליפים בדמות חצץ ממוחזר. ברור לכל כי עתודות החציבה המוגבלות מעמידות את מקבלי ההחלטות בפני האתגר למצוא פתרונות חלופיים ובראשם הקטנת התלות באבן טבעית לפיתוח ובינוי.

תכנון ניסוי:
מחר אנחנו הולכות ל"מחצבות מגדל צדק", לבדוק את כמות האבק ב2 נקודות- האחת צמוד למחצבה,
והשניה במרחק קילומטר אחד מהמחצבה.
הבדיקה תיערך בעזרת זכוכיות נושאות שעליהן מרוחה שכבה של וזלין, להחזיק את הזכויות באוויר במשך 3 דק' בכל נקודת בדיקה, לעטוף בניילון נצמד, למחרת בבית הספר לבדוק עם מיקרוסקופ את כמו גרגירי האבק במילימטר.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה