יום שישי, 24 באפריל 2009

עדכוני משימות על פי הנושא החדש


טבלה להערכת אתרים-

שאלת החקר-
כיצד ישפיעו המרחקים השונים מכביש סואן על רמת הדציבלים?
רקע מדעי-
רעש-
רעש הוא קול הגורם למיטרד עד כדי נזק בריאותי. הרעש הוא צורה של זיהום משום השפעתו השלילית על בני אדם.
ההבדל בין קול - שהוא אמצעי תקשורת בעולם החי - לבין רעש מתבטא בעוצמה. ככל שהקול רב יותר רואים בו רעש. תחום השמיעה של האדם רחב מאוד: מרישרוש של עלה, שעוצמתו 10 דציבלים, ועד רעש של המראת מטוס סילון, שעוצמתו 150 דציבלים.
לאוזן האדם הרגישה לרעש כמה תפקידים: העברת המידע השמיעתי למוח, סיוע בהתמצאות במרחב ושמירה על שיווי משקל. האוזן מורכבת מחלקים עדינים ורגישים, ופגיעה במערכת השמיעה עלולה להשפיע על תפקודו של האדם. מיטרד של רעש עלול להיגרם מכל קול שהוא, אם קבוע ואם משתנה, אם קצר ואם ממושך, אם נדיר ואם שכיח. סיווגו כמיטרד תלוי ביחסו הסובייקטיבי של המאזין. לדוגמה: מוסיקה הנשמעת מבית השכנים בשעות אחר הצהריים תהפוך להיות רעש אם תישמע - באותה עוצמה – בשעות הקטנות של הלילה. מתי הופך הרעש למיטרד? ככל שגוברת עוצמת הרעש - גדל המיטרד; ככל שהרעש נשמע זמן רב יותר - הופך הוא למטריד יותר; רעש שעוצמתו עולה ויורדת מפריע יותר מרעש קבוע; רעש בשעות המנוחה מטריד יותר מרעש בשעות היום; מגוון קולות ברעש מגביר את רמת המיטרד; היות הרעש מיטרד מותנה גם בפעילותו של המאזין בשעת הרעש. נהוג לסווג רעש בהתאם למקורותיו: רעש מתעשייה (מכונות במפעל), רעש מתחבורה (כלי רכב, רכבות ומטוסים), רעש שכונתי (קולות אנשים, רעש של מכשירי חשמל: רדיו, טלוויזיה, מזגן, קומפקט דיסק).
רעש שמקורו בכלי רכב - אינו מביא לפגיעה במערכת השמיעה, אך יוצר מיטרד המפריע לתפקוד היומיומי ולריכוז, וגורם הפרעות שינה. עוצמת הרעש מכלי רכב תלויה: בנפח התנועה - ככל שגדל מספר כלי הרכב גדל מפלס הרעש; בהרכב התנועה - משאיות, אוטובוסים ואופנועים מגבירים את מפלס הרעש; במהירות התנועה – אם התנועה זורמת - מפלס הרעש נמוך ואם התנועה אינה זורמת (עצירה ליד צומת, למשל) - מפלס הרעש גבוה יותר.
דציבלים-
דציבל (באנגלית: Decibel) היא יחידת מידה חסרת ממדים המשמשת להשוואה בין שתי רמות הספק. שם היחידה נגזר מהתחילית "דצי" (מ-decimus, בלטינית: עשירית) ו"בל". את הדציבל מסמנים באותיות dB.
בל היא יחידה שהוגדרה במעבדות בל בשנת 1923 או1924, ושמה נקבע לכבוד מייסד המעבדות וחלוץ התקשורת, אלכסנדר גרהם בל. יחידה זו היא יחסית, והיא משווה שתי רמות הספק בסקאלה לוגריתמית לפי בסיס 10, כלומר היא שווה ללוגריתם לפי בסיס 10 של היחס בין שני הספקים. גידול של בל אחד פירושו לפיכך גידול של פי 10 בהספק.
דרך המחקר-
דרך המחקר שלנו הינה ניסוי.
תכנון ניסוי-
מודדים עם מד דציבלים באזורים שונים אשר להם מרחקים שונים מכביש חוצה שומרון הלו הוא כביש סואן,
מרכזים את התוצאות, וכך ניתן לדעת כיצד משפיע המרחק מהכביש על רמת הדציבלים.
דו"ח ניסוי-
בעייה: כיצד ישפיעו המרחקים השונים מכביש סואן על רמת הדציבלים?
השערה: ככל שמתרחקים מהכביש, רמת הדציבלים יורדת.
כלים וחומרים: מד דציבלים, כלי כתיבה.
מהלך הניסוי: יוצאים 3 פעמים ביום (בוקר+צהריים+ערב), מודדים פעמיים או שלוש את רמת הדציבלים בעזרת מד דציבלים,
רושמים את הממצאים, מרכזים בטבלה, עושים ממוצע, ועורכים את הניסוי בשלושה אזורים שונים.
תוצאות:
מסקנות:
דיון והרהורים: למרות שאין עדיין את כל התוצאות הדרושות, אך על פי הממצאים בנתיים רמת הדציבלים שונה אך איננו בטוחים
שהרעש מגיע דווקא מכביש חוצה שומרון, ולאו דווקא מכבישים אחרים בתוך ראש העין.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה